דף הבית » כללי » חוק קבלן שיפוצים: למי הוא עוזר ולמי לא

חוק קבלן שיפוצים: למי הוא עוזר ולמי לא

כשאנחנו מדברים על חוק קבלן שיפוצים, למעשה הכוונה היא לחוק רישום קבלנים לעבודות הנדסה בנאיות (תשכ”ט-1969) ולתקנות שהתווספו אליו במהלך השנים. חשוב שכל קבלן שיפוצים יכיר את החוק ויבין את המשמעויות שלו משום שיש לו השפעה מכריעה על קריירת הקבלן. אז בואו נבין מה התוכן של חוק קבלן שיפוצים ואיך הוא יכול לעזור לכם כקבלנים?

מה הרקע לחוק קבלן שיפוצים?

לפני היוזמה לניסוח החוק, ענף הבנייה בישראל היה פרוץ למדי. בזמנו לא היה גוף אחראי שמפקח על האיכות, ההכשרה והניסיון של הקבלנים. כתוצאה מכך, קבלנים רבים לקחו על עצמם פרויקטים שאין להם את הידע המקצועי או הניסיון לנהל. התוצאה של זה היא במקרה ״הטוב״ בנייה רשלנית ולא מקצועית, במקרה הרע פגיעה חמורה ברכוש או בחיי אדם. חוק רישום קבלנים לעבודות הנדסה בנאיות נועד ליצור סדר בענף ולפקח על איכות הקבלנים.

מה עיקרי התוכן של חוק רישום קבלנים לעבודות הנדסה בנאיות?

החוק הראשוני מ-1969 התווה את הבסיס להקמה של פנקס רשם הקבלנים ועשה סדר בענף הבנייה כולו. אז מה בעצם הגדיר החוק?

  1. חלוקה לענפי משנה: החוק קבע שענף הבנייה יתחלק על פי החלטת שר השיכון לענפי משנה. כך קבלנים יכולים לעסוק רק בענף אליו רשומים.
  2. פנקס הקבלנים: הקמת פנקס רשם הקבלנים שמתעד את כל הקבלנים הרשומים ומנפיק רישיון קבלן.
  3. הזכאות לרישום בפנקס: מהם התנאים המקדימים לרישום בענף ראשי ובענף משני (ניסיון, הכשרה, מבחן ועוד).
  4. רישום כפול: ניתן להירשם ביותר מענף בנייה אחד.
  5. תואר ״קבלן״: מרגע החלת החוק רק קבלנים רשומים זכאים לקרוא לעצמם ״קבלן״.
  6. סמכויות הרשם: הסמכויות בתהליך המיון לפנקס.
  7. אי-זכאות לרישום בפנקס: מי לא יכול להירשם בפנקס – פושטי רגל, מורשעים בעבירות פליליות, חסרי ניסיון, חסרי הכשרה ועוד.
  8. אמצעי משמעת של רשם הקבלנים – התראה, נזיפה, קנס ועוד.
  9. ערר וועדת ערר: קבלנים שרוצים לערער על עונש/פסילה מרישום, והקמת ועדה לבחינת הבקשות.
  10. הקמת מועצת קבלנים – ייעוץ לשר בכל הנוגע לביצוע החוק.
  11. חובת ביצוע עבודות בהיקף החוקי שנקבע
  12. ביצוע ותקנות – תשלומי אגרות והקמת דרך המיון של הקבלנים על ידי מבחן עיוני.

התוספת העיקרית: תקנות רישום קבלנים

חלק גדול מהחוק המקורי יצא לפועל רק שנים לאחריו, בתקנות רישום קבלנים לעבודות הנדסה בנאיות מ-1988. התקנות הללו למעשה מיסדו את סיווג הקבלנים. סיווג הקבלנים קובע את החלוקה של ענפי הבנייה לענפי משנה לפי קבוצות סיווג שונות, בנוסף לחלוקת הקבלנים לדרגות מ-1 עד 5. קבוצות הסיווג השונות ודרגות הקבלן קובעים את היקף הפרויקטים שהוא יכול לנהל באופן חוקי. התקנות בנוסף קובעות מהם התנאים לשינוי סיווג או העלאה בדרגת הסיווג.

למי חוק קבלן שיפוצים עוזר ולמי לא?

לאחר שראינו את הסיבה לניסוח החוק ואת המרכיבים העיקריים שלו, אנחנו יכולים לנחש מי לא אהב את התוכן שלו. החוק למעשה ממגר את התופעה של ״קבלנים״ חסרי הכשרה וניסיון שמנסים לעגל פינות ולבצע עבודות באופן לא חוקי. עבודות בנייה צריכות להיעשות במקצועיות ובמיומנות, כשיש פיקוח על רישום הקבלנים, ענף הבנייה בטוח יותר.

בשביל קבלנים מקצועיים ורציניים, חוק קבלני שיפוצים עושה רק טוב. תעודת קבלן רשום הפכה לתעודה שמוכיחה אמינות, ניסיון וידע מקצועי. אם אתם קבלני שיפוצים וטרם נרשמתם בפנקס רשם הקבלנים, דעו שזו הדרך הטובה ביותר לקריירת קבלנות משגשגת.

״מכלל הכשרה מקצועית״ עוזרים לקבלנים להירשם בפנקס על ידי קורס מקצועי מקוון(אונליין) לקראת מבחן רשם הקבלנים. בזכות הקורס האיכותי לקבלנים רשומים של ״מכלל״, קבלנים עוברים בהצלחה את מבחן ההסמכה כבר בניסיון הראשון ומקבלים את רישיון הקבלן הנחשק.

 

צרו איתנו קשר

אהבתם? שלחו לחבר\ה שחייב\ת לדעת גם!

דילוג לתוכן