דף הבית » כללי » הכירו את מבחני הסמכת קבלנים

הכירו את מבחני הסמכת קבלנים

אחד השלבים המכריעים ביותר בתהליך הסמכה כקבלן רשום בפנקס של רשם הקבלנים הוא מבחן ההסמכה. קבלנים רבים שיש להם את הניסיון הדרוש, את ההכשרות המתאימות ומוכנים לקחת את הקריירה שלהם לשלב הבא, נתקלים במחסום המבחן אשר מנוהל ע”י רשם הקבלנים. במאמר זה תוכלו ללמוד על מבחני ההסמכה בענפים השונים ועל הדרך להתכונן אליהם בצורה הטובה ביותר.

מה המטרה של מבחני הסמכת קבלנים?

קבלנים המעוניינים להירשם בפנקס של רשם הקבלנים המנוהל על ידי משרד הבינוי והשיכון, חייבים להוכיח ידע מקצועי ברמה גבוהה. תפקיד הקבלן בכל פרויקט בנייה הוא מכריע, טעויות שנובעות מחוסר מקצועיות וידע, יכולות לעלות בחיי אדם. מכיוון שרשם הקבלנים אינו יכול לדעת בדיוק מה הידע שצבר הקבלן בניסיון המקצועי שלו, הוא מבצע מבחנים רחבי היקף הסוקרים נושאים רחבים ורלוונטיים למקצוע. נושאי המבחן משתנים בין ענף לענף, אך בכולם בנוסף לחומר המקצועי יהיו בין היתר שאלות על בטיחות, חוקים ותקנות ועוד…

מבחן הסמכת קבלנים בענף איטום מבנים (134)

קבלנים העוסקים באיטום מבצעים עבודות איטום בחלקי הבניין השונים, בסביבות שונות ובאיטום תשתיות. בשוק האיטום קיימים סוגים רבים של חומרי איטום בעלי תכונות שונות, היכרות והבנה של חומרים אלה הכרחית לביצוע פרויקטים איכותיים ומקצועיים.

מבנה המבחן: מבחן ההסמכה של קבלני איטום כולל 60 שאלות, ציון מעבר מחייב הוא לפחות 70.

נושאים לדוגמא: כשלים אופייניים באיטום,בטיחות וגהות, זיהוי נקודות תורפה בבניין, חוקים, תקנות ותקנים, המפרט הכללי לעבודות איטום, חומרי איטום, בטיחות כללית, אחריות מקצועית, ניהול עסקי ועוד.

מבחן הסמכת קבלנים בענף אינסטלציה ומערכות כיבוי אש (190)

קבלנים בענף 190 עוסקים בכל עבודות הצנרת והביוב, המים, הניקוז ומערכות כיבוי אש. תקינות תחומים אלה הכרחית לבטיחות סביבתם של המשתמשים, איכות חייהם ובריאותם. חלק גדול מעבודת קבלנים אלה מוסתר בתוך הקירות מה שמקשה על איתור כשלים.

מבנה המבחן: בחלקו הראשון ישנן 10 שאלות בנושא בטיחות כללית כאשר ציון המעבר בחלק זה הוא 80. בחלק השני ישנן 10 שאלות בנושאי בטיחות בתחום האינסטלציה וכיבוי אש ועוד 50 שאלות בתחום המקצועי, בתחום החוקים והתקנות ובתחום הניהול התקין. ציון המעבר לחלק זה הוא 65.

נושאים לדוגמא: מושגי יסוד בבטיחות וגהות בארגון, אחריות מנהלים ומהנדסים בבנייה, תקנות בטיחות בעבודה, מאגרי מים, מחסומים וקופסאות ביקורת, כלי עבודה, דיני חוזים, דיני עבודה ועוד.

מבחן הסמכת קבלנים בענף השיפוצים (131)

קבלני שיפוצים עוסקים בעבודות המתבצעות בתוך מבנים קיימים, מבלי לגרוע או להוסיף למבנה בכללותו או לחזיתותיו ומבלי להשפיע על השלד הקיים. תחום העיסוק הרחב שבו עוסק קבלן השיפוצים, תוך הפעלת עובדים וקבלני משנה במקומות שבהם חיים או עובדים לקוחותיהם במקביל לעבודת השיפוץ, הופך את עבודתו של קבלן השיפוצים למורכבת מבחינה לוגיסטית.

מבנה המבחן: 30 שאלות בנושא בטיחות בציון מעבר 80, 60 שאלות בנושאים מקצועיים בציון מעבר 65, ו-10 שאלות בנושא חוקים, תקנות וניהול בציון מעבר 65.

נושאים לדוגמא: בטיחות וגהות בעבודה, קריאת תוכניות, תורת הבנייה ויציבות מבנים, חומרי בניין, מלאכות בניין, חוקים ותקנות, חישוב כמויות ועוד.

מבחן הסמכת קבלנים בענף מתקני מיזוג אוויר וקירור (170)

ענף מתקני קירור ומיזוג אוויר (170) הוא ענף רב תחומי שכולל עיסוק בתחומים: חשמל, מים, מכונות, מבנים, צנרת, גזים, הידראוליקה, אלקטרוניקה ובקרה, בידוד תרמי, אקוסטיקה ועוד.

מבנה המבחן: מבחן ההסמכה של קבלני איטום כולל 60 שאלות, ציון מעבר מחייב הוא לפחות 70.

נושאים לדוגמא: מבוא ומושגי יסוד בחשמל ואלקטרוניקה, יסודות תרמודינמיקה, סוגי מערכות מיזוג ומערכות קירור, בטיחות אש, ניהול עסקי, כללי בטיחות וגהות, הוראות התקנה ועוד.

איך אצליח להגיע מוכן למבחן ההסמכה?

על מנת לעבור את מבחן ההסמכה יש לבצע למידה מקצועית , איכותית ותרגול שאלות לדוגמא. כיום הדרך היעילה ביותר היא לבצע קורס הכנה מקוון למבחני ההסמכה.חברת “מכלל הכשרה מקצועית” בע”מ מבצעת קורסים מקוונים לקבלנים בענפים: איטום (134), שיפוצים (131) , אינסטלציה וכיבוי אש (190). הקורסים מתקיימים באופן אינטרנטי, עצמאי ומכל מקום. אחוזי ההצלחה של בוגרי קורס כבר במבחן ההסמכה הראשון עומדים על כ-90%, זאת בניגוד לכ-15% בקרב קבלנים שלא מבצעים את הקורס. בזכות ההכנה האיכותית, המשלבת למידה ותרגול, תוכלו לצלוח את מבחן ההסמכה כבר בניסיון הראשון. 

צרו איתנו קשר

אהבתם? שלחו לחבר\ה שחייב\ת לדעת גם!

דילוג לתוכן